Allah nasil bir sey ve nasil var olmustur?

IPB Afbeelding

Allahin (hasa) nasil bir sey oldugunu, kime benzedigini, ve nasil bir sey oldugunu, insan aklinin SINIRLI kapasitesiyle bulmak ve cözmek mümkün degildir! Cunku insan aklinin belli SINIRLARI vardIr. SINIRLI olan AKIL, SINIRSIZ olan bu hususu anlamanin imkani yoktur.
Bu TIPKI, bir kilo agirlikla SINIRSIZ bir AGIRLIGI tartmaya kalkmak gibidir!

Kainati ve insanlari yaratan Cenabi Hak, yarattigi mahluhkatin cinsinden olmadigi icin, bir kiyas yapmak da mümkün olmamaktadir.

Bir tabloya baktigimiz zaman, o tablonun bir sanatkarin elinden ciktigina, kendi kendine cizilmedigine mantiken karar veririz. Fakat tabloyu cizen sanatkarin da, boyalar, cerceveler, bezler ve fircalar, cinsinden olmadigini ve onlara asla benzemedigini de biliriz.

Tabloyu yapan sanatkar, etiyle, kemigiyle, kaniyla, akliyla, iradesiyle, bambaska bir varliktir. Yaptigi tablonun cinsinden degil ve asla da benzemez!!

Kainatin yaraticisi Cenabi Hak da, kainat cinsinden olmadigi icin, yarattiklarina asla benzemez. Onun tarafindan yaratilmis olan bizler de, yaraticimizi anlamak icin, Onu neye benzetmeye calisirsak calisalim, yine de isabet edemeyiz. Akilimiza gelen hersey, Allah tarafindan yaratilandir. O hic bir seye benzemez. Dolayisiyla, kime benziyor ve nasildir gibi sorulara "O yaratandir, Yaratani, yaratilan anlayamaz, diye cevap vermeliyiz!


Cenabi Hakki (hasa) kim yaratti, sorusuna da, bir nebzecik cevap icin, sunlar söylenebilir:

Cenabi Hakkin varoldugu konusunda insan aklinin bir aciklama yapmasi mumkun degildir. Cünku insan ve onun akli mahluktur, yani yaratilmistir. Yaratilan bir seyin, yaratanini anlamasi ve cözmesi mumkun olamaz.

Mesela bir soba, suurlu olsa ve kendi ölcüleriyle ustasini tanimaya calissa, ustasini kendisine ve cevresindekilere kiyas edip, tanimaya calisacaktir.

Ustasini da kendisi gibi, kömur veya odun yedigini, sonra da kül ve duman cikardigini, elinin yüzünün siyah oldugunu, 3 veya 4 ayaginin bulundugunu tahmin edecektir. Ve tabii ki her tahminde de hata edip, ustasini taniyamayacaktir.

Insan da Halikini tanimak ve Onunla ilgili bir tahminde bulunmak icin bildigi ve hayal ettigi seylerle Onu kiyaslayacaktir. Bu da isabetsiz ve hakikatten uzak olacaktir.


Allah nasil var oldu peki?

Cenabi Hakkin nasil varoldugu hususuyla ilgili su iki misal, konuya aciklik getirecektir.

Birincisi: cokca vagonlari olan bir tren dusununuz. Bu vagonlardan her birisini bir önceki vagonun cektigini biliriz. Ancak "Lokomotifi kim cekiyor?" diye soru sorulamaz. Cünkü, bütün vagonlari cekip, kendisi de cekilmeyen bir lokomotif olmazsa, düzenli hareket olusamaz.

Ikincisi: Askerlik sisteminde bir onbasi, emri cavustan alir. Cavusta bir üstünden. O üstü de, diger bir üstten emir alir. Nihayet is, genel kurmay baskanina ve eski ifadeyle, is padisaha kadar dayanir. Peki padisah emri kimden aliyor, diye bir soru sorulamaz. Eger padisah da bir yerden emir alsa o zaten padisah olamaz. Padisah olmanin özelligi emir veren, ama emir almayandir.

Bu misallerden anlasildigi gibi kainati ve butun mahlukati yaratan Cenabi Hakktir. Onu kim yaratmistir, diye bir soru sorulamaz. Cunku yaratan yaratilmaz. Onun var olma özelligi kendi ZATINA aittir. Ona, bizim akil ölcülerimiz yetmez!



Düzceli Mehmet kitabindan alintidir
Yazar: Halit Ertugrul

Yorum Yaz